mySafety Försäkringar är en utmanare i försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. De är ledande inom ID-skyddsförsäkring och andra trygghetstjänster som förlust-, näthat- och ekonomiska trygghetsförsäkringar. Genom partners och egna kanaler förmedlas försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. Totalt har mySafety 230 medarbetare, och cirka 160 av dem arbetar med kundtjänst och telefonförsäljning på kontoren i Stockholm och Uppsala samt i Helsingfors och Kuopio i Finland.

– Vi har en spärrtjänst som måste vara tillgängligt för våra kunder dygnet runt och underårets alla dagar, säger Henrik Hjelm som arbetar som CTO på mySafety Försäkringar och ansvarar för företagets tekniska plattformar.

När Folkhälsomyndigheten den 16 mars gick ut med en rekommendation om att alla som kan bör jobba hemifrån fattade mySafety ett beslut om att det skulle gälla för deras medarbetare. Omställningen behövde gå fort men som försäkringsföretag lyder mySafety under särskilda lagar och regler från Finansinspektionen så det var viktigt att inte kompromissa med säkerheten på något sätt.

Lösning

Med tanke på verksamhetens natur, och de stora konsekvenserna ett avbrott skulle kunna resultera i, hade mySafety sedan tidigare en noga genomarbetad plan för hur de skulle agera i händelse av en katastrof. Planen togs fram i samband med att mySafety gjorde en större investering i sin IT-infrastruktur där de växlade över från en Linuxplattform till en virtuell klientmiljö som bygger på VMware Horizon. Målet var att skapa en ny säker plattform med högre kvalitet, få en större flexibilitet för när personal börjar och slutar och göra det möjligt att sätta upp ett nytt kontor snabbt.

– Med hjälp av lösningen etablerade vi ett nytt kontor i norra Finland på en dag genom tunna klienter, berättar Henrik Hjelm.

När Folkhälsomyndigheten presenterade rekommendationen om att jobba hemma aktiverades planen. Alla medarbetare som inte redan hade en hemdator försågs då med en och Microsoft Teams rullades ut till alla kollegor för att kunna bibehålla möten och viktig kommunikation med varandra. Den nya plattformen möjliggjorde att alla medarbetare som arbetar med in- och utgående samtal kunde arbeta på ett säkert sätt i företagets system och från vilken dator som helst. Allt körs i den virtuella maskinen och det finns ingen risk för dataläckage.

– I framtiden när medarbetarna är tillbaka på kontoret kommer vi inte rulla hela vägen tillbaka till hur det var. Vi kommer säkert att erbjuda flexibilitet med att jobba hemifrån om sotaren kommer eller ett paket ska levereras, säger Henrik Hjelm.

Resultat

Inom loppet av ett par dygn från det att planen aktiverades var alla medarbetare igång och jobbade hemifrån. Tre veckor senare syns inget produktivitetstapp hos mySafety.

– VMware-plattan bara tuffar på och det känns som att alla har slutit upp bakom varandra. Genom att tackla krisen tillsammans har vi fått en större känsla av gemenskap, säger Henrik Hjelm.

mySafety har som målsättning att kunna handha och administrera sina system på egen hand och tar därför in experter för att skapa de bästa möjliga förutsättningarna.

– I min roll är det viktigt att ha en partner som kan sina saker och som jag kan lita på kommer föreslå den lösning som är bäst för oss. Vi använder RTS för att de är extremt kompetenta kring VMware-produkterna och för att de är väldigt bra att arbeta tillsammans med. Det är ett dynamiskt och öppet samspel och när de besöker oss känner jag ingen skillnad mellan dem och min egen personal. De sätter alltid upp en snygg lösning och låter oss nosa bakom axeln så att vi förstår hur vi ska göra, förklarar Henrik Hjelm.

Fredrik Hallgårde, Digital Workspace Practice Lead på RTS, är den som hållit ihop teamet som hjälpt mySafety att bygga upp sin plattform baserad på VMware Horizon.

– Det är precis så här vi vill att det ska vara. Om man tänker rätt från början, och bygger rätt så går det bra, även när något oväntat inträffar. Jag känner mig stolt över att vi har lämnat över en lösning som verkligen har visat ett tydligt affärsvärde. Infrastrukturlösningar märks som regel annars bara när de inte fungerar, säger Fredrik och fortsätter:

– mySafety har en stor egen kompetens, men de använder oss för att snabbt ta de stora teknikkliven. Deras personal är engagerade och vill lära sig för att ta ägandeskap och underhålla sin lösning på ett bra sätt. Samarbete när det är som bäst, helt enkelt.

Fredrik Hallgårde
Kontakta oss

Hur ser er katastrof-plan ut?

Vill du veta mer om hur vi hjälpte mySafety Försäkringar, eller hur du kan säkerställa att du är förberedd om något oväntat inträffar?

Kontakt: 

John Sega, Försäljningsdirektör RTS

Tel: +46 760 00 08 10
Mail: john.sega@rtsab.com

Kontakta oss